K.T.S Navmotordrift
Naturligtvis kunde vi på K.T.S ha valt vilken av nedanstående drifttyper som helst, men vi bestämde oss för navmotordrift. Varför vi valde den framför rulldriften, som även kallas för Robsondrift (ett litet drivhjul som pressas ned mellan däcken), framgår nedan.

Fördelar med navmotordrift:

  • Det går att använda snökedjor på två eller alla fyra hjulen, nödvändigt för att hjulen inte ska slira när det är snö och is.

  •  Det handlar även om säkerhet! Tänk dig körning i kuperad terräng och halt underlag. Du halkar utför och kan inte bromsa vagnen, utan det går bara utför. Vad händer? Har du kedjor på bromsade hjul klarar du situationen.

  •  Lättare att konstruera med färre rörliga delar.

  •  Sliter mindre på däcken, lägre kostnader.

  •  Mindre transmissionsförluster, mera dragkraft.

  •  Lättare att byta däckdimension.

  •  Med K.T.S konstruktion kan du även köra i transport utan att göra några omställningar.

  •  Nackdelen är att navmotordrift kostar mera.

Fördelar med rulldrift:

  • Kostar mindre.

  •  Driver på fyra hjul; å andra sidan går det inte att överföra mera kraft med rulldrift än vad som är möjligt på en axel.

Titta på bilden!
Vilken enkel konstruktion det är med navmotordrift.

  • Inga oskyddade detaljer, minskar risken för sönderkörningar.

  • Navmotordrift sitter helt skyddad i det grova ämnesröret.

  • Alla slangar sitter även skyddade.

  • Det går att välja om du vill ha driften på främre, bakre eller båda hjulparen. 

 

Specifikation

       

Axelavståndet är hela 1 200 mm. På detta sätt ökar bärigheten på vagnen. Stort axelavstånd innebär också att valmöjligheten ökar för olika hjuldimensioner. Som standard är 400/60 x 15,5
14-lagers med traktormönster monterade, ett stort hjul med mycket bra bärighet.

  • Snökedjor på en eller två axlar ökar säkerheten.

  • Det går att utrusta vagnen med skiv- eller trumbromsar på en eller två axlar.

  • Slangarna till bromsarna är dragna väl skyddade i rör mellan bromsarna och änden på centralrörsramen. Denna konstruktion gör att hål i centralröret med försvagning som följd undviks. Slangen går sedan vidare i ramröret via dragbommen fram till traktorn.

 

Med 30 l/min flöde från traktorn i fjärruttagen klarar den att driva upp till 3,0 km/tim vilket kan vara tillräckligt i många fall. Driften ska användas under svåra förhållanden och i låga farter.

För att få bättre effekt på navmotorerna går det att utrusta vagnen med eget hydraulsystem och 68 l/min hydraulpump. Då driver navmotorerna upp till 6,7 km/tim. Extrapumpen arbetar även med 200 bars tryck så att dragkraften i de flesta fall blir bättre. Se traktorns instruktionsbok för hur mycket olja som är tillgängligt till yttre hydraulik och vid vilket tryck.

Med eget hydraulsystem på kärran får du även bra hastighet på kranen och det går att köra flera funktioner samtidigt. Dessutom kan du vid lastning och lossning köra på låga varvtal på traktorn och spara bränsle.

Manöverenheten monteras i traktorhytten. Med den sköter du enkelt:

  • Drift av och på.

  • Fram - back.

  • Omkoppling så att 68 l/min-pumpen driver kranen.

 
 
 
K.T.S Navmotordrift

Vilka K.T.S Huggarvagnar passar navmotordriften till?

8,5 ton - 10,0 ton - 11,0 ton och
10,6 ton - 13,0 ton dubbelram
 

Går navmotordriften att eftermontera på K.T.S Huggarvagnar eller andra fabrikat? 

Ja

Fabrikat på navmotor

Black Bruin (Sampo), tillverkad i Finland

Demonstrationsfilmer från tillverkaren av navmotordriften

Navmotorns funktion

Navmotordrift i praktiken

Startmoment vid 280 bars hydraultryck

2 800 Nm

Sammanlagd dragkraft vid stillastående vagn, 280 bars hydraultryck

12 860 N / 1 310 kg

Vridmoment vid 3,0 km/tim ca 30 l/min, 280 bars hydraultryck 

3 220 Nm

Sammanlagd dragkraft vid 3,0 km/tim ca 30 l/min, 280 bars hydraultryck

14 800 N / 1 510 kg

Max vridmoment vid 6,7 km/tim ca 66 l/min, 280 bars hydraultryck

3 360 Nm 

Max sammanlagd dragkraft vid 6,7 km/tim ca 66 l/min, 280 bars hydraultryck

15 450 N / 1 570 kg 


 
K.T.S Extrapump och tank

Pumptyp

Kugghjulspump med växellåda

Max flöde

68 l/min

Arbetstryck

200 bar

Varv på kraftuttag för max flöde

540 v/min

Storlek på tank

50 liter

Nivåglas

Ja/standard

Temperaturmätare

Extrautrustning

Oljekylare

Extrautrustning, ska normalt inte behövas

Ventil för att köra kranen med pumpen för hydrauldriften

Ja/standard

Hydraulpump och tank är standardutrustning till K.T.S Navmotordrift.

 

Beställ en mycket utförlig färgbroschyr och prislista utan kostnad! Klicka nedan!

 

   

 

Kontakta K.T.S Maskiner

Telefon:      019 - 58 50 10
Fax:  019 - 57 42 33
E-post:  info@kts.se

I sin strävan att ständigt förbättra produkterna förbehåller sig tillverkaren och K.T.S Maskiner rätt att när som helst och utan föregående meddelande ändra konstruktion och specifikationer.

Eftertryck av innehållet på denna sida i dess helhet eller delar därav förbjudes och beivras.